Op vakantie... van fitgirl naar fatgirl?

Eindelijk is het zover! Op je werk heb je alles overgedragen, de buurvrouw past op de kat, je koffer is ingepakt.. je bent helemaal klaar om op vakantie te gaan. Daarnaast heb je je de afgelopen maanden flink uitgesloofd in de sportschool en gezond gegeten, dus ook jouw bikinibody is klaar voor deze trip!

De zon lacht je toe en de biertjes, cocktails en al het lekkere eten ook! Maar je hebt je natuurlijk ook niet het hele jaar uit de naad gewerkt om vervolgens na je vakantie weer helemaal opnieuw te moeten beginnen met fit worden.. Hoe pak je dit aan?

Weet wat je eet

Wij begrijpen maar al te goed dat je tijdens je vakantie af en toe wil genieten van een ijsje, dat de verse pizza’s in Italië, die typische Spaanse tapas of de croissantjes in Frankrijk nóg moeilijker te weerstaan zijn dan in Nederland. Je bent op vakantie om te genieten en wij gaan je dan ook echt niet vertellen dat je dit allemaal moet vermijden. Sterker nog.. ook wij vinden het fantastisch om de keuken van het vakantieland te testen. En af en toe een lekkere vette snack tussendoor moet ook kunnen! Maar hoe dan? De tip: geniet met (je) mate(n)!

Elk pondje gaat door het mondje

Bij veel hotels staat elke ochtend, middag en avond een uitgebreid buffet klaar en aangezien jij met je lege maag rondjes tussen al dat eten loopt, schep je het liefst álles op je bordje! Spreek van tevoren alvast met jezelf af dat je één keer op mag scheppen. Thuis eet je ook echt niet meer dan dat en zo hou je nog wat te proeven over voor de volgende dag! Daarnaast komt je het echte ‘volle’ gevoel altijd wat later. Je krijgt dan ook vrijwel áltijd spijt als je toch nog een 2e (en 3e, misschien zelfs 4e..) keer opschept..

Tip: Drink een half uur voordat je gaat ontbijten, lunchen of dineren, een flesje water leeg. Dit vermindert het hongergevoel waardoor je de keuze voor jouw eten maakt met je hoofd in plaats van met je maag :-)

Vers en lokaal

IJs van Gijs en Ed Kroket.. ze zitten overal! Maar is dit echt waar je je op vakantie op verheugt? Kom eens uit je comfort zone en waag je aan de plaatselijke delicatessen. Naast dat ze in het land zelf altijd beter dan wie dan ook weten hoe alles klaar te maken, is het vaak een stuk gezonder dan de friet van Piet.. Lokale gerechten zijn lekker, vaak gezonder en meestal ook nog eens veel goedkoper!

Verblijf jij in een appartementje? Haal dan je groenten en fruit op een lokaal marktje en maak je eigen gerechten. Verser kan niet!

Tip: Loop die toeristische restaurants eens voorbij. Vaak bevinden de beste lokale tentjes zich net een paar straten verder.

De keuze is reuze

Keuzes, keuzes, keuzes.. je ontkomt er niet aan! Welk ijsje wil ik? Waar heb ik trek in? Wat ga ik drinken? Zo gaat het de hele dag door. Natuurlijk kun je af en toe ‘cheaten’, maar dat zegt niet dat je geen bewuste keuzes kunt maken! Ga je voor een magnum of toch voor een raket? En die lekkere trek rond een uur of 4.. zeker als het warm is kun je ook érg blij worden van wat stukken watermeloen in plaats van die zak chips. De keuze is aan jou!

Wist-je-dat een magnum evenveel calorieën bevat als 7 (!) raketjes?

Drink flink

Water, water en nog eens water!

Dobberen in de zee, een bommetjeswedstrijd in het zwembad.. op vakantie laat je je graag omringen met water om af en toe een verfrissende duik in te kunnen nemen. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je je met water bezighoudt door het te drinken. Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water en op een gemiddelde dag raken we zo’n 2,5 liter kwijt door middel van plassen, zweten en ademen. Zeker in warme omstandigheden, waar je meer transpireert, is dit veel meer.. belangrijk dus om je vochtgehalte op peil te houden! Vochttekort zorgt voor hoofdpijn, duizeligheid en soms zelfs voor gewrichtspijn. Daar zit niemand op te wachten op vakantie toch? Een ander puntje om water te blijven drinken is omdat het je een vol gevoel geeft. Het stilt je honger waardoor je met gemak van al dat vette eten af kunt blijven!

Tip: Laat je goed informeren, want het is niet overal verstandig om water uit de kraan te drinken. Zeker weten dat je niet je halve vakantie op de wc door hoeft te brengen? Kies er dan sowieso voor om uit flesjes te drinken!
Tip 2: Pas op met ijsklontjes. Deze worden vaak gemaakt van kraanwater en in sommige landen kun je daar dus ook ziek van worden.

Alcohol, een ware sluipschutter

Een Pina colada, ‘Malibuutje cola’ en een lekker likeurtje voor bij de koffie. Zonder dat je het door hebt werk je op vakantie vaak een hoop alcohol naar binnen en laat dit nou net een ware sluipschutter zijn! In alcohol zitten sowieso al vrij veel calorieën en de gekozen vakantiedrankjes zijn vaak ook nog eens niet de meest verantwoorde.. maar wilde jij niet juist fit blijven?? Natuurlijk moet jij af en toe lekker kunnen genieten van je (alcoholische) drankjes. Maar hoe zorg je dat dit toch nog een beetje op een ‘normale’ manier gebeurt?

Spreek om te beginnen een tijdstip met jezelf af: ‘Vóór 16.00 uur voor mij geen alcoholische versnaperingen!’. Spreek deze ook uit tegen je vakantiemaatjes. Kies voor drankjes waar niet zoveel suiker of room in zit, deze drankjes bevatten (veel!) meer calorieën! Toch graag een mixdrankje? Mix deze dan met ‘light’ frisdrank. Neem tussen de drankjes door ook af en toe een water of een frisje.

Tip: Gin Tonic is tegenwoordig helemaal hip! Dit lekkere drankje is lekker, ziet er leuk uit en is (voor een alcoholische versnapering) best verantwoord!

Alcohol zorgt ervoor dat grenzen bijzonder snel kunnen vervagen. Wees je ervan bewust dat je door alcohol meer trek krijgt in vette snacks en dat ook jouw ijzersterke ‘ruggengraat’ al snel niet meer zo sterk is.. Zorg er daarom voor dat er niet teveel bitterballen en chips in de buurt zijn.. Er zijn tegenwoordig genoeg snacks die wel ‘geoorloofd’ zijn!

Weg met dat luie zweet!

Hoewel het heerlijk is om op vakantie bij te komen van jouw drukke leventje, is het nóg lekkerder als je af en toe ook even van dat luie zweet af kan. Je hoeft echt niet meteen dagelijks de sportschool in of kilometers hard te lopen, bewegen kan op vakantie al in de kleinste dingetjes zitten. Neem de trap in plaats van de lift, start je dag met een frisse duik in het zwembad en pak meteen wat baantjes mee en laat die taxi eens voorbij rijden en ga lekker naar het stadje/dorpje wandelen.

Een hele vakantie alleen maar keren, smeren en flaneren.. vrijwel niemand wordt hier echt gelukkig van.. Kom eens van dat bedje af en plan een paar (sportieve) activiteiten in. Een dagje kayakken of hiken tussen de mooie bergen, een dagje surfen, snorkelen of suppen in de zee of breng een bezoek aan dat mooie authentieke stadje een paar kilometer verderop. Het is heerlijk om even lekker actief bezig te zijn met elkaar en daarnaast ben je tijdens al deze activiteiten op een leuke manier stiekem hartstikke veel in beweging. En wat het állermooiste is? Daarna kun je weer lekker in de ligstand aan het zwembad of het strand, en geloof mij.. dat bedje ligt nu véél lekkerder!

Genietos a la playa!

Last but not least, vergeet vooral niet te genieten! Dat het niet handig is om jezelf volledig te laten gaan betekent niet dat je helemaal niets mag. Wees bewust van je keuzes, zoek de verhouding in chillen en bewegen die voor jou werkt en neem de andere tips mee in je achterhoofd. Ten slotte heb je hard gewerkt voor die bikinibody! Vergeet je niet een jaloersmakend plaatje op Insta te plaatsen?