Waarom fitness?

In beweging zijn is natuurlijk goed voor je, het is dan ook niet zo gek dat fitness vele voordelen kent! Tijdens het fitnessen kun je zowel je conditie als je spiermassa trainen, en daarnaast is het ook een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken! Maar waarom is fitness zo gezond? En welke voordelen kan fitness jou opleveren?

fitness fitness

Waarom fitness zo populair is?

Fitness is hot! Naast hardlopen is fitness de meest populaire sport. Als je besloten hebt om meer te willen bewegen, is fitness een heel goede keuze:

  • Je kunt trainen wanneer het jóu uitkomt. Jezelf haasten van het werk om je klasje te halen? Niet nodig! De meeste sportscholen zijn van 's morgens vroeg tot 's avonds laat open en bieden hun lesjes op meerdere tijdstippen aan;
  • Fitness is een heel gezonde sport! Het is namelijk een heel effectieve manier om fitter, strakker en sterker te worden. Ook is het een goede sport als je wilt afvallen. Je spieren, botten en hart worden sterker en je kunt je bloeddruk ermee omlaag brengen;
  • Je kunt heel gericht bepaalde spiergroepen trainen. Je kunt daarin afwisselen, zodat de ene spiergroep rust krijgt terwijl je een andere traint. Zo houd je het langer vol;
  • Fitness is niet alleen goed voor je body, maar ook voor je mind. Tijdens het trainen maak je endorfine aan. Een hormoon waar je happy van wordt! Je gaat lekkerder in je vel zitten en je kunt stress beter aan;
  • Fitness is gezellig! Je kunt veel mensen ontmoeten in de sportschool en tussen het trainen door heb je tijd zat om een beetje te socializen.
fitness fitness

Cardio versus krachttraining

Het is net als de discussie over de kip en het ei: wat was er eerst? Vertaald in fitnesstermen: doe je eerst cardio of begin je met krachttraining? Het is een veelbesproken onderwerp binnen de sportschoolmuren, maar het antwoord is simpel: het hangt helemaal van je doel af. Je focust je eerst op het doel dat je wilt bereiken, daar ga je het eerste voor aan het werk.

  • Wil je meer spieren? Dan doe je eerst krachttraining en sluit je af met cardio;
  • Voor vetverbranding kies je ook eerst voor kracht en dan voor cardio;
  • Voor het verbeteren van je uithoudingsvermogen doe je eerst cardio en dan kracht;
  • Wil je gewoon fitter worden, dan maakt de volgorde niet zoveel uit.
fitness fitness

Is fitnessen goed om af te vallen?

Wat veel mensen niet weten is dat krachttraining een belangrijk onderdeel is als je af wilt vallen. Met sterkere spieren gaat namelijk je stofwisseling omhoog, zelfs in ruststand verbrand je meer vet! Don’t worry, dames: je gaat er niet meteen uitzien als een bodybuildster. Dus als je sneller kilootjes kwijt wil, kun je er eigenlijk niet aan ontkomen. Het beste is natuurlijk om cardio en krachttraining altijd te combineren en af te wisselen, en dat het liefst op verschillende dagen.

fitness fitness

Hoe blijf je gemotiveerd om te gaan fitnessen?

Je staat vast al te popelen om te beginnen. Gemotiveerd pak je de weegschaal, sta je met je meetlint klaar en neem je je voor om jezelf vijf keer in de week twee uur lang af te matten in de sportschool. Ho, stop. Slow down. Het moet wel leuk blijven.. Je doelen moeten realistisch en haalbaar zijn. Bouw het langzaam op, zeker als je de sportschool al lange tijd niet meer van binnen hebt gezien. Liever twee keer een uurtje in de week, dan gelijk vijf keer in de week... om er vervolgens helemaal niet meer heen te gaan.

Bedenk voor je begint eerst goed wat je wilt bereiken. Wil je sterkere armspieren, kunnen jouw buikspieren wel een boost gebruiken of ben je al blij als je de trap weer op kunt lopen zonder buiten adem boven te komen? Maak je doelen zo concreet mogelijk. Wil je afvallen? Zo ja, hoeveel? Of wil je meer spiermassa? Met welk vetpercentage? Of wil je juist fitter worden? Wat wil je kunnen en binnen welke termijn wil je dit bereikt hebben? Maak je doelen meetbaar. Zo kun je goed je vooruitgang bijhouden en blijf je gemotiveerd. Zie je na een paar weken nog maar weinig resultaat? Geen nood. Dan kun je tenminste op tijd aan de bel trekken! Pas je doelen of je trainingsschema aan.

fitness fitness

Hoe voorkom je fitnessblessures?

Sporten is fijn, maar de spierpijn en de blessures die er soms bij komen kijken zijn minder... Begin je training daarom altijd met een warming-up en sluit altijd af met een cooling-down. De warming-up bestaat uit een korte cardiosessie van ongeveer vijf tot tien minuten en eventueel wat rek- of strekoefeningen om de spieren warm te maken en je hartslag omhoog te brengen. Na het fitnessen is het ook belangrijk om weer rustig af te koelen, dit kun je doen door ongeveer vijf minuten rustig uit te lopen, te fietsen of touwtje te springen. Ook kun je weer een aantal rek- of strekoefeningen doen. Je hele lijf zal je dankbaar zijn in de dagen erna: je hebt waarschijnlijk minder spierpijn en bent minder stijf.