Goede voornemens: welke sport brengt jou in beweging?

Het nieuwe jaar is begonnen. Heerlijk! Weer 365 nieuwe, frisse dagen, waarin alles ineens weer mogelijk is. Nog in de roes van alle feestbubbels en oliebollen lig je dromerig op je bank. Dit wordt jóuw jaar!

Misschien vind je wel 'de ware', win je de loterij of krijg je die promotie waar je al jaren van droomt. Maar weet je waar je jezelf pas écht een plezier mee doet? Meer bewegen! Ja hoor, de goede voornemens hebben zich in je hoofd gevormd, er is geen ontkomen meer aan. Tijd voor actie! Maar welke sport heeft de superpower om jouw sportershart weer tot leven te brengen?

Wat beweegt jou?

Het is heel verleidelijk om, net als hele hordes Nederlanders, een sportschoolabonnement af te sluiten. In januari is het dan ook knetterdruk in de sportscholen, al blijken deze goede voornemens in maart door de meeste alweer straal vergeten.. De sportschool sponsoren? Dat is nou ook weer niet de bedoeling. Stel jezelf daarom eerst wat kritische vragen.

Wat wil je bereiken door meer te gaan bewegen? Wil je 's morgens op weg naar je werk die bus kunnen halen zonder met een rood aangelopen hoofd in te moeten stappen? Werk jij naar een ware killerbody? Of ben je al blij als je gewoon lekker je hoofd kan leegmaken na een stressvolle dag?

Nu is iedereen anders.. Waar de een zweert bij de drie R'en: rust, reinheid en regelmaat, gruwelt een ander bij het idee om elke maandag- en woensdagavond verplicht een blokje om te rennen met het plaatselijke hardloopclubje.

Zit je al de hele dag op je muffe kantoortje waar geen raam open kan? Dan snak je na een dagje arbeid waarschijnlijk naar de zuurstofrijke buitenlucht. En niks ingewikkelde yoga houdingen: de natuur, daar word je pas zen van. Zoveel mensen, zoveel wensen. Kies een sport die bij je past en die je leuk vindt, grote kans dat je dan sneller van de bank afkomt. We zetten een paar sportieve suggesties voor je op een rij.

Loop warm voor hardlopen

Veel mensen pakken de eerste weken van het nieuwe jaar gelijk hun hardloopschoenen voor een blokje om. Heerlijk de wind die al je zorgen met zich meeneemt. Hardlopen is gratis en het enige dat je nodig hebt zijn stevige hardloopschoenen en kleding die je tegen weer en wind beschermt. En nog een groot voordeel van hardlopen: je kunt het doen wanneer het jou uitkomt. Ga je op pad? Vergeet dan niet dat het in deze periode vroeg donker wordt. Denk aan reflecterende kleding of lichtgevende accessoires.

Wandelen het nieuwe hardlopen

Valt hardlopen je te zwaar? Lekker wandelen kan ook. Tegenwoordig wordt het steeds hipper. Het is echt niet meer alleen voor oma's. Stevig stappen is goed voor je hart, vriendelijk voor je gewrichten, bijna iedereen kan het en het is één van de meest sociale sporten. Heb je weleens vrolijk kletsende hardlopers gezien? Door het rustige tempo kun je ook nog eens heel mindful je omgeving observeren.

Veel mensen gaan er alleen in het voorjaar of in de zomer op uit. Zonde! De natuur ziet er ook in de winter prachtig uit. En wandelen in de regen heeft ook wel wat, vind je niet?

Fitness jezelf fit

Bibber je al bij het idee dat je buiten aan de slag moet? Dan is een binnensport als fitness misschien meer wat voor jou. Het is de perfecte sport als je wilt afvallen of meer spieren wilt kweken. Met fitness bouw je namelijk relatief veel spieren op en in rust verbrand je zelfs calorieën. Zo komt je killerbody ineens stukken dichterbij!

Als een vis in het water

Je denk er misschien niet meteen aan, maar het is heerlijk om dagelijks een paar baantjes te trekken! Zwemmen is niet alleen heel goed voor je lichaam, maar geeft je humeur ook nog eens een boost! Want wat is er nou heerlijker dan ’s ochtends lekker wakker worden in het frisse water? Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om jouw workout ’s avonds te doen, veel zwembaden zijn namelijk ook in de avond open!

Happy met yoga

Je winterdipje bestrijd je met yoga. Het leert je omgaan met stress en spanning. Je wordt er rustiger van en gaat er beter van in je vel zitten. Als je denkt dat yoga alleen maar bestaat uit mantra's zingen, zitten in kleermakerszit en praten over chakra's, dan heb je het mis. Yoga is niet alleen voor zweverige types. Veel krachtsporters volgen af een toe ook een yogalesje. Het helpt je beter te presteren tijdens de krachttraining en houdt je lichaam soepel.