Ren je doelen tegemoet!

In januari stromen de parken, bossen en straten weer vol en in het donker zie je overal reflecterende bewegende streepjes of knipperlichtjes. Het lijkt wel heel Holland holt. Iedereen doet het en zelfs op feestjes ontkom je niet aan gesprekken over hardlopen. Het is natuurlijk ook een heerlijk laagdrempelige sport. Je hoeft geen schreeuwend duur abonnement af te sluiten en je kunt gaan wanneer je zin hebt: schoenen aan en gaan!

Hardlopen kent een magisch sfeertje. Ken je die mythische verhalen over hardlopers die hun geluk niet op kunnen? Die zich euforisch voelen tijdens ‘hun rondje’? Ze kloppen! Tijdens het hardlopen maak je endorfine aan, een gelukshormoon dat lang na het hardlopen nog voor een smile op je gezicht zorgt. En zeg nou zelf, lekker in de buitenlucht een rondje rennen is toch heerlijk?

Naast dit alles is hardlopen ook nog eens hartstikke gezond. Je wordt er super fit van, je valt af en je conditie gaat met reuzensprongen vooruit!

Hoe haal je de eindstreep dit jaar wel?

De eerste paar weken ben je super gemotiveerd! Maar naarmate we dichter bij februari komen, merk je dat Netflix het toch iets vaker wint van een rondje hardlopen. Hoe zorg je ervoor dat je dit jaar letterlijk en figuurlijk de eindstreep haalt?

Voor alle sporten geldt: come up with a plan! Stel haalbare en concrete doelen. Dus bijvoorbeeld: 'binnen drie maanden wil ik vijf kilometer aan een stuk kunnen hardlopen.' Of 'binnen twee maanden wil ik drie kilo afvallen'. Drie keer in de week hardlopen? Kan. Maar niet als je al twee keer in de week hockeyt, wekelijks naar yoga gaat, je jezelf voorgenomen hebt om vaker naar je ouders te gaan en ook nog een leven hebt naast het sporten...

In één maand 10 kilo afvallen willen we allemaal wel! Maar is het ook haalbaar? Wees eerlijk tegen jezelf en stel realistische doelen. Begin langzaam en bouw rustig op. Hardlopen vraagt behoorlijk wat van je lijf en als je te hard van stapel loopt is de kans dat je een blessure oploopt erg groot. En er is niets vervelender dan dat je graag wilt, maar niet kunt.

Wil je een extra stok achter de deur? Schrijf je dan in voor een hardloopwedstrijd: spannend, maar ook kicken als je de finish haalt. Maar je kunt ook een loopmaatje zoeken of je inschrijven bij een hardloopclub, wedden dat je van de bank afkomt?

Hardlopers zijn doodlopers?

Ben je net lekker op dreef met je schema, begin je wat pijntjes te voelen... balen! Nu hoef je niet direct je schoenen aan de wilgen te hangen, een beetje spierpijn hoort erbij. Zeker in het begin. Maar soms vertelt je lichaam je meer. Hardlopen is helaas een sport waarbij blessures op de loer liggen.

Neem je klachten serieus. Als je tijdens of na een zware training veel last hebt van een bepaalde spier of pees en blijft de pijn aanhouden, dan ben je waarschijnlijk iets te hard van stapel gelopen. Loop niet door deze pijn of stijfheid heen, maar laat je blessure behandelen. Train in de tussentijd minder zwaar en ga bijvoorbeeld (meer) wandelen. Je lichaam is je kompas. Luister er goed naar!

Nog beter is het natuurlijk om blessures te voorkomen. Neem daarom altijd rustig de tijd voor een warming-up en een cooling-down. Begin en eindig je hardloopsessie met een paar minuten rustig lopen en doe rek- en strekoefeningen. Vraag niet teveel van je lijf en bouw rustig op. Spierpijn, stijfheid en blessures krijgen hierdoor geen kans. Ook hier geldt: hardlopers zijn doodlopers.

Shine during the day, glow in the dark!

De meeste mensen graaien een verwassen T-shirt en oude sportschoenen uit de kast als ze beginnen met hardlopen. Toch is het beter om wat meer aandacht aan je kleding te besteden. Te beginnen met stevige hardloopschoenen. Je voeten krijgen aardig wat te verduren tijdens een rondje rennen en goede schoenen zorgen dat deze klappen op de juiste manier worden opgevangen. Het dragen van de juiste hardloopschoenen verkleint de kans op blessures.

Ben jij zo iemand bij wie het zweet al over de rug gutst als je anderen ziet sporten? Of begin je juist te bibberen als je alleen al denkt aan de koude wind die door je T-shirt waait? Speciale hardloopkleding is gemaakt van soepel materiaal, neemt goed vocht op en beschermt je tegen storm en regen. Voor de extreme koukleumen onder ons is er zelfs speciale thermokleding.

Hardlopen in de winter heeft iets. Je verruilt eventjes de centrale verwarming voor de frisse, gezonde buitenlucht. Het mooie lage zonnetje en het idyllische winterlandschap kan je een ultiem gevoel van vrijheid geven. Hoewel de stap om van de bank af te komen en de kou te trotseren vaak groot is, bezorgt dit je uiteindelijk een trots en voldaan gevoel!

Regent het of is het donker? Dan is het belangrijk dat je goed zichtbaar bent voor anderen. Reflecterende kleding en accessoires zoals coole reflecterende armbanden of lichtgevende schoenclips zorgen ervoor dat je veilig de straat op kunt.