Welke hardloopschoenen heb ik nodig?

Als je hardloopschoenen gaat kopen is het belangrijk om je goed te verdiepen en niet alleen naar de kleur te kijken. Er komt veel meer bij kijken wanneer je echt goede hardloopschoenen wilt kopen. Wij leggen je graag uit waar je rekening mee moet houden.

Welke hardloopschoenen gebruik je op welke ondergrond?

Er zijn twee soorten ondergronden; verhard en onverhard. Bij het hardlopen op een onverharde ondergrond is er minder demping vanuit de hardloopschoenen nodig dan bij het lopen over een verharde ondergrond. Wist je dat bij het lopen op een verharde ondergrond er ongeveer 3 á 5 keer het lichaamsgewicht op de gewrichten komt per stap? Om te voorkomen dat je blessures oploopt, is het erg belangrijk een goede hardloopschoen uit te zoeken.

Voor het lopen over een onverharde ondergrond zijn trailschoenen beter geschikt. Deze bieden minder demping maar veel meer grip. Benieuwd welke trailschoenen het beste zijn? Dat lees je in onze blog! Loop je gewoon over de weg? Kies dan voor de "gewone" hardloopschoenen. Deze geven veel demping en voorkomen onnodige blessures.

Neutrale loper

Overpronerende loper

Welke hardloopschoenen passen bij mijn voeten?

Iedere voet is anders, zo heb je de neutrale voet en de overpronerende voet. Het is verstandig om van tevoren te ontdekken welk type voet jij hebt, zodat je weet waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste hardloopschoenen. Je kunt deze test gemakkelijk thuis doen:

  • Pak een kom en een oude krant
  • Doop je voeten in de kom water en laat ze daarna even uitdruppelen
  • Ga daarna op de krant staan in gewone houding
  • Stap van de krant af en bekijk de voetafdruk

We onderscheiden vier verschillende soorten voetafdrukken; de normale voet, de platvoet, de holvoet en de knikvoet.

Normale voet
Bij de normale voet is een normale voetafdruk te zien waarbij de hak, de boog en de bal van de voet goed te zien zijn. Bij de normale voet is het verstandig om een neutrale hardloopschoenen te gebruiken, dit zal het prettigst lopen en ook de kans op een blessure zo klein mogelijk houden. Bij elke schoen op onze website staat aangegeven welk type schoen het is.

Platvoet
De platvoet is een hele brede voetafdruk, ook wel bekend als verzakte voeten. Bij de platvoet is het ook aan te raden om op een neutrale hardloopschoenen te lopen. Hier is het wel verstandig om een schoen uit te zoeken die veel ondersteuning biedt. Ook dit is per schoen aangegeven.

Holle voet
Bij de holvoet zijn alleen de bal en de hak van de voet te zien. Hier ontbreekt de boog van de voet in de voetafdruk. Ook bij een holvoet kun je het beste op een neutrale hardloopschoenen hardlopen. Let er wel op dat er veel demping in de zool moet zitten. De hoeveelheid demping verschilt per hardloopschoen en is allemaal terug te vinden op de productpagina's.

Knikvoet
En als laatste is er nog de knikvoet, deze is grotendeels hetzelfde als de normale voet, maar hier ontbreekt er een gedeelte van de boog in de voetafdruk. Bij dit soort voeten is de voet tijdens het lopen naar binnen geknikt en wanneer er dan met neutrale schoenen gelopen wordt komt er te veel druk op de schenen en de knieën, dit wordt ook wel overpronatie genoemd. Om blessures te voorkomen kunnen lopers met knikvoeten beter op overpronerende hardloopschoenen lopen. Deze zorgen ervoor dat de knik naar binnen wordt opgeheven zodat er wel goed recht gelopen wordt.

Ook aan oude hardloopschoenen is te zien welk type schoenen jij het beste kunt gebruiken. Wanneer de schoen netjes recht is afgesleten, kun je concluderen dat je een neutrale voet hebt. Bij slijtage aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel is er sprake van een overpronerende voet en zijn antipronatie schoenen aan te raden.

Hoe lang gaan hardloopschoenen mee?

Het is belangrijk om niet te lang door te blijven lopen op hardloopschoenen. De meeste hardloopschoenen gaan ongeveer 1000-1200 kilometer mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Wanneer je te lang door blijft lopen op de oude hardloopschoenen is de kans op een blessure groter. Loop je gemiddeld rond de 20 kilometer per week, dan zijn de hardloopschoenen na ongeveer een jaar aan vervanging toe. Als je minder loopt zijn de hardloopschoenen na maximaal 2 jaar aan vervanging toe. Ook als er niet of weinig op gelopen wordt, drogen de gellagen uit. De schoen verliest zijn demping en dit vergroot de kans op blessures.