Hardlopen in de winter? Zo doe je dat!

Hardlopen in de winter, de één vindt het heerlijk en de ander heeft misschien een extra duwtje in de rug nodig om ook in de koude wintermaanden naar buiten te gaan. Maar één ding is zeker: met de juiste hardloopkleding hoef je het niet koud te hebben! Het drielagensysteem biedt bijvoorbeeld goede handvatten om je hardloopoutfit samen te stellen. Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer handige kledingstukken en accessoires die onmisbaar zijn tijdens het hardlopen in de winter! Wist je trouwens al dat Rogelli álles in huis heeft om 's winters warm en comfortabel op pad te gaan?

Hardlopen in koud weer

Het drielagensysteem is een methode om te bepalen welke bovenkleding je draagt en bestaat – surprise, surprise - uit drie kledingstukken. Het grootste voordeel van het drielagensysteem is dat je je outfit heel gemakkelijk aan kunt passen als je het te warm krijgt, dan kun je namelijk gewoon de buitenste laag uitdoen. Voor de basislaag heeft Rogelli ondershirts zonder mouwen, ondershirts met korte mouwen én ondershirts met lange mouwen, genoeg keuze dus! De basislaag draag je natuurlijk direct op het lichaam, het is dan ook heel belangrijk dat deze comfortabel zit en niet irriteert. De tussenlaag van het drielagensysteem bestaat uit een hardloopshirt, afhankelijk van jouw eigen voorkeur kun je hierbij kiezen voor een shirt met lange óf een shirt met korte mouwen. De buitenlaag is natuurlijk een inkoppertje, dat is een hardloopjas! Het fijne van een hardloopjas is dat deze niet alleen wind (en soms ook regen) buiten de deur houdt, maar hardloopjassen zijn vaak ook voorzien van hele handige (afsluitbare) zakken. Bij het drielagensysteem is het belangrijk dat alle lagen over ademende, isolerende en vochtafdrijvende eigenschappen beschikken. Op die manier kun je optimaal profiteren van de voordelen die het drielagensysteem te bieden heeft!

Tip: Tijdens het hardlopen zul je het natuurlijk vanzelf wat warmer krijgen. Plan een hardlooprondje waarbij je halverwege langs je huis komt, zo kun je eventueel je hardloopjack thuis droppen en aan de tweede helft van je training beginnen!

Koude benen?

De meeste hardlooptights zijn ontworpen om weinig weerstand en veel comfort en ondersteuning te bieden, maar zorgen er in de winter niet per definitie voor dat je benen warm blijven. Daar heeft Rogelli natuurlijk een oplossing voor, een speciale wintertight zorgt er namelijk voor dat de kou geen schijn van kans maakt! Speciale wintertights worden vaak gemaakt van licht materiaal dat een licht thermisch effect heeft, waardoor je maximale bewegingsvrijheid ervaart én warme benen houdt!

Tip: Het is in de winter extra belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan een goede warming-up en cooling-down, zo kun je je lichaam geleidelijk opwarmen en af laten koelen! Dit kun je natuurlijk ook heel gemakkelijk binnen doen: ren de trap een paar keer op en neer, doe een reeks stretchoefeningen of volg een lesje (online) yoga.

Bescherm jezelf tegen de kou

De uiteindes van het lichaam zullen als eerst en het snelst afkoelen, maar daar kun je iets tegen doen! De meeste warmte gaat verloren via het hoofd, het is dan ook heel verstandig om je hoofd (én oren!) te bedekken als de temperaturen richting het vriespunt dalen. Door het dragen van een Rogelli hardloopmuts zul je merken dat je lichaam minder moeite heeft met het grote temperatuurverschil tussen binnen en buiten, waardoor er zo min mogelijk energie verloren gaat en jij het beste uit jezelf kunt halen! Tijdens het hardlopen ben je natuurlijk veel met je benen in beweging, maar een stuk minder met je handen en daardoor zal er minder bloed naar deze lichaamsdelen stromen. Het is dan ook aan te raden om je handen goed te beschermen door het dragen van speciale hardloophandschoenen, deze zorgen ervoor dat eventueel transpiratievocht afgevoerd wordt en er voldoende frisse lucht bij de handen kan komen. Met de comfortabele hardloophandschoenen van Rogelli zul je niet snel last krijgen van te warme of te koude handen!

Tip: Wil je tijdens jouw hardlooprondje ook gewoon je smartphone kunnen bedienen? Kies dan voor hardloophandschoenen die voorzien zijn van speciale touchscreen vingertoppen.

Veilig hardlopen

Als je de mogelijkheid hebt, is het in de winter aan te raden om overdag te gaan hardlopen! Overdag is het namelijk niet alleen een stuk warmer, maar natuurlijk ook een stuk lichter dan in de ochtend of in de avond. Heb je die mogelijkheid niet? Besteed dan een beetje extra aandacht aan je zichtbaarheid, zodat je zeker weet dat je medeweggebruikers jou niet over het hoofd kunnen zien. Rogelli heeft onder andere het beroemde reflecterende led vest. Het reflecterende led vest kun je met verschillende elastische banden om je schouders en middel vastmaken, waardoor het niet afzakt en dus ook niet zal irriteren. Het reflecterende led vest is niet alleen voorzien van reflecterende details, maar heeft ook een wit lampje aan de voorkant en een rood lampje aan de achterkant. Met het reflecterende led vest van Rogelli ben jij níet te missen! Maar zelfs als je meer licht geeft dan de kerstboom, is het natuurlijk goed om zelf ook alert te blijven!

Tip: Wist je al dat je van sporten nieuwe energie krijgt? Door een paar keer per week een rondje te hardlopen voorkom je dat je in een winterdip terechtkomt!

Hardlooptips

Misschien kun je wel 1001 redenen bedenken waarom je niet zou gaan hardlopen in de winter, maar er zijn natuurlijk ook heel veel redenen te bedenken waarom je juist wél naar buiten moet gaan! Ben jij snel geneigd om een hardlooptraining over te slaan? Dan kan een hardloopmaatje dé oplossing zijn voor jou. Door samen (op vaste tijdstippen) af te spreken om te gaan hardlopen, wordt de drempel hoger om af te zeggen en is de kans groot dat jullie braaf wekelijks een rondje rennen! Na zo’n rondje in de kou mag je dubbel zo trots zijn op jezelf en is het natuurlijk geoorloofd om lekker onder een dekentje te kruipen en daar de rest van de dag niet meer onder vandaan te komen!

Tip: Spring na je hardlooptraining direct onder de douche of trek in ieder geval droge en warme kleding aan. Zo blijft het lichaam warm en soepel, waardoor er voldoende zuurstofrijk bloed richting de spieren blijft gaan en het herstelproces bevorderd wordt!