De obstakels voor de obstacle run

Bijna ieder weekend wordt er wel ergens in Nederland een obstacle run georganiseerd. En geloof het of niet, maar veel mensen zijn er een beetje aan verslaafd geraakt. Maar wat is er nou zo leuk aan een obstacle run? En hoe bereid je je goed voor op deze prestatie?

Obstakels?!

Om je goed voor te bereiden op een obstacle run moet je natuurlijk wel eerst weten wat je allemaal te wachten staat tijdens een obstacle run. Het eerste dat je kan verwachten is… modder! Heel veel modder! Het tweede dat je kan verwachten zijn… obstakels! Heel veel obstakels! Eigenlijk kan je een obstacle run vergelijken met een hardloopwedstijd alleen dan gecombineerd met een aantal obstakels. Deze obstakels kunnen variëren van het beklimmen van een modderige berg tot het lopen met een flinke zandzak op je schouders en van het flippen van tractorbanden tot het zwemmen door moddersloten. Stuk voor stuk obstakels waar je genoeg kracht, uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen voor nodig hebt!

Samen is beter dan alleen

Het allerleukste aan de obstacle run is toch eigenlijk wel dat je het samen met je vrienden kan doen! Dus overtuig eerst je vrienden dat ze ook mee moeten doen en start daarna met z’n allen met de voorbereiding!

Krachtpatsers

Je team is compleet, klaar voor de eerste training… kracht. Eén van de belangrijkste aspecten van de obstacle run is kracht. Jullie moeten sterk genoeg zijn om aan een monkeybar te slingeren, om te kunnen tijgeren door de modder of om elkaar te helpen over de muur. Jullie hoeven natuurlijk geen bodybuilders te zijn, maar je wilt toch niet in de modder belanden tijdens het touwklimmen? Alhoewel, het is wel grappig voor de rest… Dus hup hup, aan de slag om jullie spieren sterker te maken!

Om jullie armspieren zo sterk mogelijk te maken kunnen jullie tijdens de trainingen veel pull ups, push ups en dips doen. Daarnaast kunnen jullie ook speciale oefeningen doen om jullie benen voor te bereiden op de obstacle run, denk hierbij aan lunges en squats. En natuurlijk mogen ook de burpees niet ontbreken!

Tip: Ga Bootcampen of volg CrossFit lessen! Ideaal om al jullie spieren te trainen.

Run a lot

Om jullie conditie en uithoudingsvermogen op peil te krijgen is er eigenlijk maar één training waar jullie heel veel baat bij zullen hebben: hardlopen. Het maakt niet uit welke afstand jullie gaan lopen tijdens de obstacle run, maar zorg er in ieder geval voor dat jullie conditioneel in staat zijn om jullie afstand al hardlopend te volbrengen.

Tip: Wissel het hardlopen af met een rondje wielrennen of ga een keer naar het zwembad en trek een paar baantjes.

Bedenk wel dat een obstacle run altijd plaatsvindt op een oneffen terrein, oefen dus ook in het bos, op het strand of in een weiland. Om jullie voor te bereiden op de tempowisselingen is het goed om duurlopen en intervaltrainingen met elkaar af te wisselen. Bij de duurloop gaat het vooral om een langere afstand en om een lager tempo en hartslag. Met intervaltraining trainen jullie vooral je snelheid en het vermogen om op een hogere hartslag te presteren.

Core-stability

Jullie zijn vast en zeker fan van planken, crunches en bruggetjes? Dat komt goed uit! Want deze oefeningen zijn noodzakelijk om jullie (romp)stabiliteit te trainen. Het lichaam moet namelijk stabiel genoeg zijn om de klappen op te vangen en dit is essentieel wanneer jullie willen springen of wanneer jullie over een baal hooi heen moeten… Doordat jullie lichamen optimaal in balans zijn, hebben jullie minder kans op blessures!

Tip: Stijf van de krachttraining? Stretch na elke training en ga soepel over de obstakels!

Tip: Varieer met de oefeningen, plank bijvoorbeeld eens zijwaarts, doe de crunches met jullie benen in de lucht of maak een bruggetje met jullie voeten op een fitnessbal.

Je bent sterker dan je denkt!

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: doorzettingsvermogen. Het voltooien van een obstacle run is nou eenmaal een ontzettende uitputtingsslag. Door goed te trainen bereiden jullie je lichaam optimaal voor op deze “aanslag”, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jullie niet moe worden! Dus zitten jullie er even doorheen? Pep elkaar op, help elkaar over de obstakels en hou vol! Hoe trots ben je als iedereen het straks daadwerkelijk gehaald heeft!?