Header USP's
Retourneren  Gratis retourneren Bedenktijd  30 dagen bedenktijd Levering  Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis* Korting  Altijd topmerken met korting

Hardloopbidons

Tijdens het hardlopen verlies je veel vocht. Om op een gezonde manier door te kunnen lopen is het van belang je vochtbalans op peil te houden. Bij langere trainingen moet dit tijdens de training al gebeuren. Wij hebben alle handige hardloopaccessoires om je daarbij te helpen. Lees meer...

1-24 van 66

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

1-24 van 66

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Vochtverlies

Tijdens het hardlopen kan tot wel twee liter vocht per uur verloren gaan. De hoeveelheid ligt aan de temperatuur en de intensiviteit van de training. Dit vocht is veelal zweet, maar ook de lucht die uitgeademd wordt bevat vocht. Te veel vochtverlies kan resulteren in kramp of zelfs uitdroging, wat op de langere termijn schadelijk kan zijn. Drink daarom genoeg tijdens het hardlopen.

Wanneer drink ik genoeg?

Tijdens een ronde hardlopen van minder dan een uur, of minder dan 10 kilometer, is het vaak niet nodig om te drinken tijdens het lopen. Wanneer het erg warm is, is het verstandig dit wel te doen. Zorg er wel voor dat er van tevoren goed wordt gedronken, dit moet ongeveer 250-500 ml zijn. Ook achteraf drinken is erg belangrijk. Om te weten hoeveel er gedronken moet worden kun je jezelf wegen voor en na de training. Het gewicht dat je kwijt bent moet vermenigvuldigt worden met factor 1,5. Voorbeeld: (KG(voor)-KG(na)) x 1,5 dus (80-79) x 1,5 = 1,5 liter. Per kilo die verloren is moet dus 1,5 liter water worden gedronken. Doe dit niet in één keer, maar verspreid dit over meerdere uren na de training.

Drinken bij een langere training

Bij een training langer dan een uur is het nodig om tijdens het hardlopen te drinken. De hoeveelheid vocht die gedronken moet worden is ongeveer 125-250 ml per uur. Op warme dagen kan dit dus oplopen tot één liter per uur, zorg dat je genoeg meeneemt. Tijdens een lange training gaat er niet alleen maar vocht, maar ook mineralen verloren. Ook deze moeten worden aangevuld. Dit kan in de vorm van een energiedrank (gebruik hiervoor geen energydrinks uit de supermarkt, deze zijn ongeschikt voor het sporten en kunnen leiden tot maagproblemen tijdens het lopen). Isotone energiedranken zijn erg geschikt voor het aanvullen van de mineralen tijdens het sporten. In de productomschrijvingen van de artikelen in de categorie sportvoeding vind je de isotone sportdranken terug.

Wat kan ik allemaal gebruiken tijdens het lopen?

Tijdens het hardlopen staat er niet altijd water langs de kant, zoals bij wedstrijden. Daarom is het belangrijk het drinken zelf mee te nemen. Dit kan gedaan worden door een bidon in de hand mee te nemen. Om comfortabeler te kunnen lopen zijn hier speciale handbidons voor ontwikkeld. Deze flesjes zijn gemakkelijk vast te houden door middel van een gat in het midden waar de hand doorheen kan. De bidons kunnen ook gemakkelijk mee worden genomen door een heupgordel of bidon draagriem te gebruiken. Deze kunnen strak om de heupen worden gedragen wat er voor zorgt dat deze comfortabel en zonder hinder gedragen kan worden. De accessoires zijn vaak voorzien van een zakje waarin sleutels, gels of fruit in meegenomen kunnen worden.

Voor de fanatieke, lange afstandsloper zijn er ook de speciale Running backpacks van Nathan. Deze tassen zijn goed op het lichaam af te stellen met verstelbare heup-, borst, en schouderbanden. Sommige van deze tassen zijn zelfs voorzien van een waterzak met slang zodat er gemakkelijk tijdens het lopen gedronken kan worden. Kijk goed naar de productomschrijvingen of een running backpack voorzien is van een waterzak en wat de inhoud hiervan is.

Tip

Drink regelmatig kleine hoeveelheden, drink nooit meer dan 500 ml in één keer.
Gebruik je een bidon dan kun je hier d.m.v. een elastiekje gemakkelijk een gelletje aan vastmaken om mee te nemen.

Toch nog vragen over de hardloopbidons? Stel ze gerust aan onze klantenservice.