Yogavormen

Als je deel wilt nemen aan een lesje yoga, kom je er al snel achter dat er veel verschillende vormen zijn. Er zijn intensieve vormen van yoga en vormen die zich meer richten op de innerlijke mens. Bij andere vormen staat het stretchen van de spieren centraal, waardoor de kans op sportblessures worden verkleind. Wij lichten graag wat yoga vormen toe, om jou te helpen met het kiezen van de vorm die bij jou past!

HATHA YOGA

Hatha is een algemene term voor veel fysieke vormen van yoga. Als een Yoga klas wordt omschreven als Hatha stijl, dan is deze over het algemeen niet al te intensief en doordat je bezig gaat zijn met standaard yoga houdingen vormt dit een goede introductie om bekend te raken met de sport yoga. Bij Hatha yoga stijl leer je de basishoudingen van yoga en deze vorm is daarom een echte aanrader voor de beginner.

VINYASA YOGA

Hou je van dans, vloeiende bewegingen en een goede workout? Dan is vinyasa wat voor jou! Vinyasa yoga combineert adem en beweging in een dynamische stijl en in een heel modern jasje. Wij raden je wel aan om naar een hatha les te gaan of echt een beginner les te volgen voordat je hiermee begint.

ASHTANGA YOGA & POWER YOGA

Ashtanga (soms Ashtanga Vinyasa genoemd) is een snelle, intensieve vorm van yoga en is daarom ook erg populair onder mannen. Bij deze vorm van yoga wordt een vaste sequence van houdingen uitgevoerd. Ashtanga is fysiek erg uitdagend vanwege de constante beweging van de ene houding in de andere, een flow. Power Yoga is gebaseerd op ashtanga, alleen is bij deze vorm geen sprake van een vaste sequence.

BIKRAM YOGA & HOT YOGA

Bikram yoga wordt beoefend bij een hoge temperatuur van ongeveer 40 graden Celcius. Door de hoge temperatuur worden de spieren losser en wordt de productie van zweet gestimuleerd, wat een reinigende werking heeft. De Bikram methode bestaat uit een vaste sequence van 26 yoga houdingen, die overal en altijd hetzelfde zijn.

KUNDALINI YOGA

Kundalini yoga brengt veel yoga en meditatietechnieken samen. Waar in bijna alle andere soorten yoga fysieke houdingen (asanas), ademhalingsoefeningen (pranayama) en meditatietechnieken apart worden gegeven, kan in kundalini yoga alles in 1 oefening voor komen. Kundalini yoga werkt veel aan het zenuwenstelsel en je hormoonsysteem. Deze vorm van yoga is zeer effectief, maar ook intens.

IYENGAR YOGA

Iyengar yoga gaat om de precisie in de uitvoering van de yoga poses. Het uitgangspunt is de ideale eindhouding. Door middel van props (kussens, riemen, blokken ed.) komt iedereen in de ideale houding. In deze perfecte pose is er balans tussen kracht (stirra) en plezier (sukha). Met een beetje training kun je zelf steeds beter met minder of zelfs zonder props in de perfecte yoga houding komen.

YIN YOGA

Yin is een vorm van yoga die je eigenlijk helemaal passief beoefent. Dit betekent dat er geen spierkracht aan te pas komt. Door middel van props kom je in een redelijk comfortabele houding die je dan 3- 15 minuten vast houdt. Yin yoga zorgt voor diepe stretch van spieren en bindweefsel en werkt heel rustgevend. Het is het meest effectief om een combinatie te doen van een dynamische yoga en yin. Zo ontwikkel je kracht en soepelheid maximaal.