Barts

Van zwembroeken naar een succesvol kleding accessoire merk

Het verhaal van Barts begint in de zomer van 1986. Op de stranden van Saint Tropez verkocht oprichter Bart Koene zelfgemaakte, kleurrijke zwembroeken aan de zonnende jetset. Voor zijn studie aan de HTS mode en kleding liep hij stage in Frankrijk. Naast zijn stage had hij genoeg tijd over om voor zichzelf de naaimachine te pakken en zijn eigen zwembroeken te maken. Hij reed naar Saint-Tropez en binnen zes weken was de hele voorraad verkocht. Deze basis beginselen hebben het fundament gelegd voor wat nu een internationaal gevestigd kleding accessoire merk is.

Met het geld wat hij ermee had verdiend besloot Bart op wereldreis te gaan. In Bali kocht hij veel bijzondere en kleurrijke stoffen om nieuwe zwembroeken en broeken van te maken. Gepakt met honderden vers gemaakte (zwem)broeken keerde hij terug naar Saint-Tropez. Het werk van Bart bleef niet onopgemerkt en vele beroemdheden en welgestelden waren trots om met zijn kleurrijke broeken rond te mogen lopen. Zes jaar lang was Bart zo succesvol met zijn zwembroeken collectie dat hij is gaan uitbreiden met bandana's en het verkopen van verschillende accessoires.

In 1992 heeft Bart het merk Barts gelanceerd in Nederland en deze heeft een mega boost gekregen door het toevoegen van de wintercollectie. Vanaf dat moment richtte Bart zich, vanuit zijn huis in het hart van Amsterdam, op handgemaakte winteraccessoires. De collectie bestond uit mooi ontworpen producten van hoge kwaliteit. Ieder jaar werd de collectie groter, beter en mooier. Door artikelen als sjaals, handschoenen en tassen aan het assortiment toe te voegen werd deze groter, beter en mooier. Ook is er een complete kindercollectie ontworpen.

Na ruim twintig jaar, in 2014, kwam de zomercollectie van Barts weer terug. Met dezelfde missie, kwaliteit en creativiteit als bij de wintercollectie kwam er een compleet nieuwe zomercollectie met sjaals, hoeden en tassen.

De gedrevenheid en het enthousiasme van de mensen die voor Barts werken staan centraal in het succes en zorgen voor een continue groei. Vanuit het nieuwe hoofdkantoor Barts II in het (hout)havengebied van Amsterdam is Barts snel uitgegroeid tot een van de meest succesvolle kleding accessoire merken van Europa. De artikelen van Barts liggen in de beste sport-, fashion- en kinderwinkels verspreid over het hele continent.

Al meer dan 25 jaar na het verkopen van de eerste zwembroek is de gedachte van Barts nog steeds hetzelfde: "Wij geloven dat het leven buiten begint. Door het maken van kleding accessoires waarbij kwaliteit en originaliteit de leiding nemen, maken wij accessoires voor iedereen, overal en voor in elk seizoen."