Duurzame kleding

Wat is duurzaam?

Er wordt veel gesproken over duurzame kleding, ecologische kleding en eerlijke kleding. Maar wat is duurzame kleding precies? Bij het produceren van duurzame kleding ligt de focus vooral op milieuvriendelijke materialen en gezonde werkomstandigheden, oftewel met liefde voor mens en natuur. Lees meer...

Producten 1-24 van 2739

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-24 van 2739

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Duurzame kleding

Het kan zijn dat er duizenden liters water zijn gebruikt om jouw jeans of trui te produceren en kleuren of dat er iemand voor een paar cent per uur dagenlang bezig is geweest te zorgen dat die trui die je nu draagt mooi aan elkaar werd genaaid. Heb jij er wel eens over nagedacht wat er allemaal met die trui is gebeurd voordat jij deze in de winkel vindt?

Duurzame materialen

Het materiaal van kleding bepaalt hoe het eruit ziet, maar ook de kwaliteit van een kledingstuk en hoe lang deze mee gaat. De verschillende materialen worden allemaal op verschillende manieren geproduceerd en deze hebben vrijwel allemaal impact op het milieu. Toch zijn er steeds meer manieren om te zorgen dat deze ecologische voetafdruk wordt verkleind.

Recyclen

Jaarlijks gooien wij in Nederland zo’n 145 miljoen kilo kleding weg, wat omgerekend 24(!) kledingstukken per persoon is. Als deze op de juiste manier ingeleverd worden is een groot gedeelte hiervan te gebruiken bij de productie van nieuwe kledingstukken. Op dit gebied valt er dus nog een hoop te leren…

Ook de plastic soep is vast een onbekend onderwerp. Wereldwijd liggen oceanen vol met plastic en ook het onderwater leven heeft hier veel last van. Steeds meer merken recyclen bijvoorbeeld PET-flessen of visnetten en gebruiken deze materialen bij de productie van nieuwe artikelen. Zo worden er mooie nieuwe producten van gemaakt én komt het afval niet in ons milieu terecht, win-win!

Biologisch en organisch katoen

Katoen is een van de meest gebruikte materialen in de kledingindustrie, maar helaas is de productie ervan bijzonder slecht voor het milieu. Voor de productie van katoen is bijzonder veel water nodig. Daarnaast worden er veel pesticiden, insecticiden en giftige stoffen gebruikt om te zorgen dat katoen makkelijk te plukken is. Deze giftige stoffen zijn gevaarlijk voor de arbeiders en komen in het milieu terecht.

Biologisch of organisch katoen wordt verbouwd zonder het gebruik van giftige stoffen. Onkruid en nadelige insecten worden tegengegaan op natuurlijke manieren, bijvoorbeeld door het inzetten van vlinders.

Bamboe

Een grondstof dat een goed alternatief kan zijn voor de schadelijke stoffen is bamboe. Bamboe heeft weinig water nodig (alleen regenwater) en groeit snel. Het materiaal voelt zacht aan en is daardoor geschikt om kleding mee te maken.

Duurzame merken

Verschillende merken houden zich bezig met eerlijke en duurzame producties en dit onderwerp lijkt groter en groter te worden. Waar Nike en Adidas al jaren duurzame materialen gebruiken bij de productie van delen van de collecties, zijn er meer merken die zich fanatiek inzetten voor mens en natuur.

BUFF – Passion for nature

Het meest populaire product van het merk BUFF is de Original Buff Turbular, een tunnelvormig product dat onder andere gedragen kan worden als een sjaal, hoofdband, muts of gezichtsmasker. Een product dat vooral gebruikt wordt als je naar buiten gaat en de natuur is dan ook iets waarvoor BUFF zich graag inzet. Naast dat het merk samenwerkt met de EOCA, een organisatie die zich bezighoudt met de natuur, werkt BUFF hard aan natuurvriendelijke materialen. Zo is het grootste deel van de artikelen van BUFF geproduceerd door middel van de REPREVE technologie. Dit is een technologie die het mogelijk maakt artikelen te produceren van 100% gerecyclede materialen.

Save the Duck

Alle artikelen van Save the Duck zijn dier-,mens- en natuurvriendelijk geproduceerd. Het merk heeft respect voor de natuur en richt zich graag op een duurzame toekomst. Leveranciers worden selectief gekozen en dienen zich te houden aan de principes van het merk op het gebied van milieuduurzaamheid, sociale duurzaamheid en werknemersrechten.

Save the Duck maakt zoveel mogelijk gebruik van gerecyclede en onbewerkte materialen, verkregen uit geschikte bronnen. Het merk zet zich in om schaarse, natuurlijke hulpbronnen te sparen en te beschermen.

Didriksons

Duurzaamheid is voor het merk Didriksons een belangrijk onderwerp. Dit is dan ook de reden dat het stimuleert artikelen zo lang mogelijk mee te laten gaan. Designs zijn tijdloos, de ‘Extend-size’ functie in kinderjassen zorgt dat de mouwen kunnen worden verlengd en het doorgeven van kleding wordt gestimuleerd door op de naamkaartjes in de artikelen plek te bieden voor meerdere namen.

Daarnaast houdt het merk op voorhand al rekening met de mogelijkheden tot het afbreken van de artikelen. Gecombineerde materialen zijn lastig te recyclen, omdat deze moeilijk te scheiden zijn. Sinds 2018 zijn alle waterdichte artikelen van Didriksons gemaakt van recyclebaar polyester als losse component, zodat het recycleproces wordt vergemakkelijkt. Alle artikelen zijn PFC-vrij, verfprocessen worden constant verbeterd en tijdens de processen wordt zo min mogelijk water verbruikt.

Dakine

Respect is een van de belangrijkste kernwaarden van het merk Dakine. Respect voor zowel de mens als de natuur. Dit is terug te zien in de manier waarop het merk artikelen produceert. Vanaf 2005 is de productie van Dakine volledig gecentraliseerd, zodat het merk controle heeft op de arbeidscondities en manier van produceren. De sociale gedragscode binnen Dakine richt zich onder andere op het verbod van kinderarbeid, gedwongen arbeid en onvrijwillig overwerken.

Binnen het productieproces hecht Dakine veel waarde aan milieuvriendelijkheid. Schadelijk PVC wordt gemeden en er zijn constant meerdere productiespecialisten bezig om op de hoogte te blijven van de nieuwste milieuvriendelijke technologieën en ontwikkelingen om het gebruik van schaarse grondstoffen zoveel mogelijk te verminderen. Elk jaar voegt het merk meerdere designs toe die voor 100% gemaakt zijn van gerecyclede PET-flessen.

O’Neill Blue – Our Ocean Mission

De oprichter van O’Neill vond de wetsuit uit om zo lang mogelijk te kunnen surfen. Ondanks dat het merk zich ook is gaan richten op wintersportartikelen, is deze altijd verbonden gebleven met de oceaan en natuur. Het merk heeft dan ook als duidelijke missie om deze oceanen te beschermen, zodat ook volgende generaties nog van de mooie natuur kunnen genieten.

In 2015 werd de eerste O’Neill Blue collectie gelanceerd, welke bestond uit artikelen die voor 33- tot 90% bestaan uit duurzame materialen. Een groot gedeelte van deze materialen bestaat zelfs uit gerecyclede materialen die verzameld zijn vanuit land-, zee- en kustomgevingen. In 2020 behoort 40% van de O’Neill artikelen binnen de O’Neill Blue collectie, in 2021 is dit 50% en zo blijft het merk groeien binnen duurzaamheid. Naast de productie zet O’Neill zich ook in voor de bevordering van de arbeidsomstandigheden binnen de fabrieken waarmee zij samenwerkt.

Jack Wolfskin

Ook dit outdoor merk houdt zich bezig met het beschermen van de aarde. Alle kleding en tassen van Jack Wolfskin zijn PFC-free geproduceerd, dierlijke producten zoals bont en angorawol worden gemeden en er wordt veel gebruik gemaakt van gerecyclede materialen.

Om een sofsheljas te produceren moeten verschillende procesfasen worden doorlopen en binnen deze fasen werken twaalf hoofdleveranciers en 54(!) toeleveranciers samen. Door het hele proces van chemicaliën tot kant-en-klaar product transparant te maken, kan een milieuvriendelijke, veilige productie worden gegarandeerd.