Hardloopschoenen

Om de geschikte hardloopschoen te vinden is het belangrijk dat je jezelf eerst een paar vragen stelt en zeker weet welk type afwikkeling jij hebt. De meeste lopers hebben een neutrale afwikkeling van de voet, al zijn er ook veel lopers bij wie dit niet het geval is. Hoe je dat kunt testen? Dat lees je hier...

Producten 1-24 van 536

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-24 van 536

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Hoe kies ik de juiste hardloopschoenen?

Als je hardloopschoenen gaat kopen is het belangrijk om je goed te verdiepen en niet alleen naar de kleur te kijken. Er komt veel meer bij kijken wanneer je echt goede hardloopschoenen wilt kopen. Wij leggen je graag uit waar je rekening mee moet houden.

Welke hardloopschoenen gebruik je op welke ondergrond?

Er zijn twee soorten ondergronden; verhard en onverhard. Bij het lopen op een onverharde ondergrond is minder demping vanuit de hardloopschoenen nodig dan bij het lopen over een verharde ondergrond. Bij het lopen op een verharde ondergrond komt er ongeveer 3 á 5 keer het lichaamsgewicht op de gewrichten per stap. Om te voorkomen dat je blessures oploopt, is het erg belangrijk een goede hardloopschoen uit te zoeken.

Alle hardloopschoenen in het assortiment van Plutosport.nl zijn geschikt voor het lopen op verharde paden. Voor het lopen over een onverharde ondergrond zijn de trailschoenen beter geschikt. Deze bieden minder demping maar veel meer grip. Kies alleen voor deze schoenen als je op onverharde paden loopt. Loop je gewoon over de weg? Kies dan voor de gewone hardloopschoenen. Deze geven veel demping en voorkomen onnodige blessures.

Welke hardloopschoenen passen het beste bij mijn voeten?

Om te kunnen bepalen welke hardloopschoenen bij jouw voeten passen is het belangrijk rekening te houden met jouw voettype. Zoals hierboven besproken zijn er verschillende soorten voeten, zoals de neutrale voet en de overpronerende voet. Je kunt er thuis eenvoudig zelf achter komen welk soort voeten jij hebt, het enige dat je nodig hebt is een kom water en een oude krant. Doop je voeten in de kom water en laat ze daarna even uitdruppelen. Ga daarna op de krant staan in gewone houding. Stap van de krant af en bekijk de voetafdruk. We onderscheiden 4 verschillende soorten voetafdrukken; de normale voet, de platvoet, de holvoet en de knikvoet.

Normale voet
Bij de normale voet is een normale voetafdruk te zien waarbij de hak, de boog en de bal van de voet goed te zien zijn. Bij de normale voet is het verstandig om een neutrale hardloopschoenen te gebruiken, dit zal het prettigst lopen en ook de kans op een blessure zo klein mogelijk houden. Bij elke schoen op onze website staat aangegeven welk type schoen het is.

Platvoet
De platvoet is een hele brede voetafdruk, ook wel bekend als verzakte voeten. Bij de platvoet is het ook aan te raden om op een neutrale hardloopschoenen te lopen. Hier is het wel verstandig om een schoen uit te zoeken die veel ondersteuning biedt. Ook dit is per schoen aangegeven.

Holle voet
Bij de holvoet zijn alleen de bal en de hak van de voet te zien. Hier ontbreekt de boog van de voet in de voetafdruk. Ook bij een holvoet kun je het beste op een neutrale hardloopschoenen hardlopen. Let er wel op dat er veel demping in de zool moet zitten. De hoeveelheid demping verschilt per hardloopschoen en is allemaal terug te vinden op de productpagina's.

Knikvoet
En als laatste is er nog de knikvoet, deze is grotendeels hetzelfde als de normale voet, maar hier ontbreekt er een gedeelte van de boog in de voetafdruk. Bij dit soort voeten is de voet tijdens het lopen naar binnen geknikt en wanneer er dan met neutrale schoenen gelopen wordt komt er te veel druk op de schenen en de knieën, dit wordt ook wel overpronatie genoemd. Om blessures te voorkomen kunnen lopers met knikvoeten beter op overpronerende hardloopschoenen lopen. Deze zorgen ervoor dat de knik naar binnen wordt opgeheven zodat er wel goed recht gelopen wordt.

Ook aan oude hardloopschoenen is te zien welk type schoenen jij het beste kunt gebruiken. Wanneer de schoen netjes recht is afgesleten, kun je concluderen dat je een neutrale voet hebt. Bij slijtage aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel is er sprake van een overpronerende voet en zijn antipronatie schoenen aan te raden.

Wedstrijd hardloopschoenen versus training hardloopschoenen

Er is ook nog verschil in trainingsschoenen en wedstrijdschoenen. Trainingsschoenen geven meer demping, maar zijn wel wat zwaarder. Wedstrijdschoenen hebben een dunnere zool en zijn daardoor een stuk lichter, hier kan langer en op een hoger tempo mee worden gelopen. Een groot nadeel van de wedstrijdschoenen is dat ze blessures kunnen triggeren en dus ook alleen gebruikt dienen te worden tijdens een wedstrijd.

De beste hardloopschoenen

Nu je weet wat voor soort voet je hebt is het belangrijk om te kijken waar een paar goede hardloopschoenen nog meer aan moet voldoen. Zodra je nieuwe hardloopschoenen gaat kopen is het goed om te kijken naar de schokdemping, stabiliteit en pasvorm. Één ding is zeker: de technologie staat niet stil binnen het hardlopen. Zo zijn er de grote merken als Asics en Mizuno. Mizuno staat bekend om haar Wave technologie welke in elke hardloopschoen van Mizuno is toegepast. De Wave technologie maakt gebruik van speciale platen tussen de zool en de hardloopschoen, een soort tussenzool. Deze zorgen voor extra demping. Voor elke type voet zijn er geschikte tussenzolen. Een veel gebruikte hardloopschoen bij een neutrale voet is de Mizuno Wave Rider. Een bekende technologie van Asics is het Guidance System. Deze zorgt voor een natuurlijk looppatroon en een goede schokdemping. De Nike hardloopschoenen zijn daarentegen weer voorzien van het Dynamic FlyWare vetersysteem. Dit zorgt ervoor dat de hardloopschoen beter om de voet valt en biedt daardoor meer ondersteuning

Op Plutosport.nl vind je een ruim assortiment aan hardloopschoenen voor zowel dames als heren. Bij de hardloopschoenen voor dames kun je naast de standaardkleuren ook kiezen voor opvallendere hardloopschoenen zoals blauw, felroze of groen, die je vervolgens weer mooi kunt matchen met de rest van je hardloopkleding.

Hoe lang gaan hardloopschoenen mee?

Het is belangrijk om niet te lang door te blijven lopen op hardloopschoenen. De meeste schoenen gaan ongeveer 1000-1200 kilometer mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Wanneer je te lang door blijft lopen op de oude hardloopschoenen is de kans op een blessure groter. Loop je gemiddeld rond de 20 kilometer per week, dan zijn de hardloopschoenen na ongeveer een jaar aan vervanging toe. Als je minder loopt zijn de hardloopschoenen na maximaal 2 jaar aan vervanging toe. Ook als er niet of weinig op gelopen wordt, drogen de gellagen uit. De schoen verliest zijn demping en dit vergroot de kans op blessures.

Het dragen van inlegzolen tijdens het hardlopen

In ons assortiment vind je inlegzolen die extra demping bieden tijdens het hardlopen en die schokken absorberen. De zooltjes passen in elke hardloopschoen en zorgen ervoor dat de gewrichten worden ontzien wat de kans op blessures weer verkleind. De inlegzolen die de schokken tijdens het hardlopen absorberen zijn over het algemeen dunne zolen en naast hardlopen ook voor andere sporten te gebruiken. Ook zijn er speciale inlegzolen voor alleen onder de hiel, welke de kans op hielspoor verkleinen.

Tip

Het is belangrijk om tijdens het hardlopen op goed passende schoenen te lopen, kijk daarom voordat je de hardloopschoenen aanschaft goed naar de bijbehorende maattabel. Deze maten kunnen per merk nogal verschillen, let dus goed op.

Heb je toch nog vragen over de verschillende soorten hardloopschoenen? Vraag het dan gerust aan onze klantenservice.

Ondertussen op het blog:
- HOKA ONE ONE Bondi hardloopschoenen
- Saucony versus Brooks
- Hoe belangrijk zijn hardloopsokken?