Header USP's
Retourneren  Gratis retourneren Bedenktijd  30 dagen bedenktijd Levering  Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis* Korting  Altijd topmerken met korting

Hardloopschoenen

Voordat je begint met hardlopen is het belangrijk te weten welke hardloopschoenen bij jouw voeten passen. Om te kunnen bepalen wat voor jou de juiste schoen is, zijn een aantal factoren van belang zoals de ondergrond waarop je gaat lopen en het type van de voet. Lees meer...

1-24 van 450

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

1-24 van 450

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Kies je hardloopschoen

Als je hardloopschoenen gaat kopen is het belangrijk om je goed te verdiepen en niet alleen naar de kleur te kijken. Wij leggen je graag uit waar je rekening mee moet houden.

Op weke ondergrond loop je?

Er zijn twee soorten ondergronden; verhard en onverhard. Bij het lopen op een onverharde ondergrond is minder demping vanuit de hardloopschoenen nodig dan bij het lopen over een verharde ondergrond. Bij het lopen op een verharde ondergrond komt er ongeveer 3 á 5 keer het lichaamsgewicht op de gewrichten per stap. Om te voorkomen dat je blessures oploopt, is het erg belangrijk een goede hardloopschoen uit te zoeken.

Alle hardloopschoenen in ons assortiment zijn geschikt voor het lopen op verharde paden. Voor het lopen over een onverharde ondergrond zijn de trail hardloopschoenen beter geschikt. Deze bieden minder demping maar veel meer grip. Kies alleen voor deze schoenen als je op onverharde paden loopt. Loop je gewoon over de weg? Kies dan voor de gewone hardloopschoenen. Deze geven veel demping en voorkomen onnodige blessures.

Welk voettype heb jij?

Om te kunnen bepalen welke hardloopschoenen bij jouw voeten passen is het belangrijk rekening te houden met jouw voettype. Zoals hierboven besproken zijn er verschillende soorten voeten, zoals de neutrale voet en de overpronerende voet. Je kunt er thuis eenvoudig zelf achter komen welk soort voeten jij hebt, het enige dat je nodig hebt is een kom water en een oude krant. Doop je voeten in de kom water en laat ze daarna even uitdruppelen. Ga daarna op de krant staan in gewone houding. Stap van de krant af en bekijk de voetafdruk. We onderscheiden 4 verschillende soorten voetafdrukken; de normale voet, de platvoet, de holvoet en de knikvoet.

Normale voet
Bij de normale voet is een normale voetafdruk te zien waarbij de hak, de boog en de bal van de voet goed te zien zijn. Bij de normale voet is het verstandig om een neutrale schoen te gebruiken, dit zal het prettigst lopen en ook de kans op een blessure zo klein mogelijk houden. Bij elke schoen op onze website staat aangegeven welk type schoen het is.
Platvoet
De platvoet is een hele brede voetafdruk, ook wel bekend als verzakte voeten. Bij de platvoet is het ook aan te raden om op een neutrale schoen te lopen. Hier is het wel verstandig om een schoen uit te zoeken die veel ondersteuning biedt. Ook dit is per schoen aangegeven.
Holle voet
Bij de holvoet zijn alleen de bal en de hak van de voet te zien. Hier ontbreekt de boog van de voet in de voetafdruk. Ook bij een holvoet kun je het beste op een neutrale schoen hardlopen. Let er wel op dat er veel demping in de zool moet zitten. Deze informatie kan je terug vinden op de product pagina’s.
Knikvoet
En als laatste is er nog de knikvoet, deze is grotendeels hetzelfde als de normale voet, maar hier ontbreekt er een gedeelte van de boog in de voetafdruk. Bij dit soort voeten is de voet tijdens het lopen naar binnen geknikt en wanneer er dan met neutrale schoenen gelopen wordt komt er te veel druk op de schenen en de knieën, dit wordt ook wel overpronatie genoemd. Om blessures te voorkomen kunnen lopers met knikvoeten beter op antipronatie hardloopschoenen lopen. Deze zorgen ervoor dat de knik naar binnen wordt opgeheven zodat er wel goed recht gelopen wordt.

Ook aan oude hardloopschoenen is te zien welk type schoenen jij het beste kunt gebruiken. Wanneer de schoen netjes recht is afgesleten, kun je concluderen dat je een neutrale voet hebt. Bij slijtage aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel is er sprake van een overpronerende voet en zijn antipronatie schoenen aan te raden.

Wedstrijd-/Trainingsschoenen

Er is ook nog verschil in trainingsschoenen en wedstrijdschoenen. Trainingsschoenen geven meer demping, maar zijn wel wat zwaarder. Wedstrijdschoenen hebben een dunnere zool en zijn daardoor een stuk lichter, hier kan langer en op een hoger tempo mee worden gelopen. Een groot nadeel van de wedstrijdschoenen is dat ze blessures kunnen triggeren en dus ook alleen gebruikt dienen te worden tijdens een wedstrijd.

Veters

Om verschuiving van de voet in de schoen te voorkomen wordt aangeraden de veters als volgt te strikken: bij bijna alle hardloopschoenen zit er achter het bovenste vetergaatje nog een extra gaatje, deze is hiervoor nodig. -Rijg de rechter veter van bovenaf door het rechter gaatje, doe hetzelfde aan de linker kant. Zo ontstaat er een lusje aan beide kanten. -Steek nu de rechter veter door het linker lusje en de linker veter door het rechter lusje. -Trek de veters aan en strik ze nu nog op de gewone manier.

Dit is zeker voor mensen met platvoeten aan te raden, maar wordt over het algemeen door lopers met alle voettypen als prettig ervaren.

Technologie

De technologie staat ook in het hardlopen niet stil. Zo zijn er de grote merken als Asics en Mizuno. Mizuno staat bekend om haar Wave technologie welke in elke hardloopschoen van Mizuno is toegepast. De Wave technologie maakt gebruik van speciale platen tussen de zool en de schoen, een soort tussenzool. Deze zorgen voor extra demping. Voor elke type voet zijn er geschikte tussenzolen. Een veel gebruikte schoen bij een neutrale voet is de Mizuno Wave Rider. Een bekende technologie van Asics is het Guidance System. Deze zorgt voor een natuurlijk looppatroon en een goede schokdemping.

Levensduur van een hardloopschoen

Het is belangrijk om niet te lang door te blijven lopen op hardloopschoenen. De meeste schoenen gaan ongeveer 1000-1200 kilometer mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Wanneer je te lang door blijft lopen op de oude schoenen is de kans op een blessure groter. Loop je gemiddeld rond de 20 kilometer per week, dan zijn de hardloopschoenen na ongeveer een jaar aan vervanging toe. Als je minder loopt zijn de schoenen na maximaal 2 jaar aan vervanging toe. Ook als er niet of weinig op gelopen wordt, drogen de gellagen uit. De schoen verliest zijn demping en dit vergroot de kans op blessures.

Tip

Het is belangrijk om tijdens het hardlopen op goed passende schoenen te lopen, kijk daarom voordat je de hardloopschoenen aanschaft goed naar de bijbehorende maattabel. Deze maten kunnen per merk nogal verschillen, let dus goed op.

Heb je toch nog vragen over de verschillende soorten hardloopschoenen? Vraag het dan gerust aan onze klantenservice.