Beweegtips voor kids!

Nu de scholen en de sportverenigingen dicht zijn, zitten alle kinderen thuis... Maar hoe zorg je ervoor dat ze (tussen het huiswerk door) toch voldoende beweging krijgen? Wij helpen je graag bij het in elkaar zetten van de gymles!

Mini obstacle run!

Je hebt vast wel eens van een obstacle run gehoord, een leuk parcours over een drassig terrein met veel obstakels waar je overheen, doorheen of onderdoor moet! Hoe gaaf zou het zijn om zo’n parcours voor je eigen kind uit te zetten? Het grote voordeel hiervan is dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt! En daarnaast kun je het zowel binnen als buiten doen!

Laat je kind bijvoorbeeld overspringen van hoepel naar hoepel, laat hem/haar 10 seconden op één been op een balance board staan, vanaf het balance board tijgert het kind onder de salontafel door, waar één of twee gewichten klaarliggen en laat hem/haar een meter of 10 met de gewichten lopen. Natuurlijk mogen ook de agility ladder en een paar hordes niet ontbreken bij jullie obstacle run!

Tip: Met een paar pionnen zet je heel eenvoudig de route uit!

Lekker naar buiten? Ga steppen!

Wat is er nu fijner dan lekker buiten steppen!? En wist je dat steppen niet alleen heel leuk is, maar ook nog eens heel gezond? Met steppen ben je namelijk steeds bezig om je lichaam in balans te houden, waardoor je spieren zich constant aanspannen en ontspannen! Zo sla je dus twee vliegen in één klap! Bijkomend voordeel: als de kids buiten zijn, hebben papa en/of mama even tijd voor een bakkie koffie!

Life is better on wheels!

Heb jij thuis een kleuter in de rondte lopen? De kans is groot dat die het fantastisch vindt om lekker een stukje te gaan rolschaatsen! Is jouw kind al wat groter? Dan gaat de voorkeur vaak uit naar skates. Het fijne lenteweer van deze weken is ideaal skateweer, er liggen namelijk geen blaadjes op de weg én het is (grotendeels) droog! Tijd om de skeelers onder te binden en een rondje te maken!

Tip: Als je naar buiten gaat met de step, rolschaatsen of skeelers is het natuurlijk heel belangrijk om goede bescherming te dragen! Als je dan toch een smakkertje maakt, ben je tenminste goed beschermd!

Oneindig veel plezier!

Met een bal kun je wel dui-zen-den spelletjes doen! En niet geheel onbelangrijk in deze tijd: je kunt ook prima alleen met een bal spelen! Denk maar eens aan “eitje leggen” met een tennisbal (moet je alleen wel zelf achter het balletje aanrennen) of tegen een muur schieten met een voetbal. Maar ook met z’n tweeën “stoepranden” (met minstens 1,5m ertussen) is momenteel een hele veilige optie, mits de straat natuurlijk rustig genoeg is!

Een echte work-out!

Bij het touwtjespringen kunnen de papa’s en mama’s moeiteloos aansluiten! Nouja, moeiteloos... Dit kan nog wel eens een leuk wedstrijdje worden: Wie houdt het langer vol? Ga jij de uitdaging aan?

Ook het springtouwen is trouwens een gezonde bezigheid! Je kunt hiermee de grove motoriek trainen, het kind leert om meerdere motorische handelingen tegelijk uit te voeren én het is goed voor je uithoudingsvermogen, kracht en timing!

Op ontdekkingsreis!

In deze gekke tijden moet je het soms een beetje leuker maken dan het is, dus waarom zouden we een fietstocht een fietstocht noemen, als je het ook een ontdekkingsreis kunt noemen? Stap lekker op de fiets met je kind(eren) en rij eens een rondje in de omgeving! Zien ze wellicht dieren, planten of bloemen die ze nog nooit gezien hebben? Wat valt ze nog meer op? Hebben jullie gelijk een paar leuke gespreksonderwerpen onderweg!

Tip: Deze ontdekkingsreis kun je natuurlijk ook gewoon wandelend doen! De kans is groot dat de kinderen dan meer zien, omdat ze echt de tijd hebben om in de rondte te kijken.

Zo wordt de “gymles” ineens een stuk leuker toch? Veel plezier en success allemaal!