Header USP's
Retourneren  Gratis retourneren Bedenktijd  14 dagen bedenktijd Levering  Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis* Korting  Altijd topmerken met korting

Hardloopschoenen voor kinderen

Ook jongeren lopen tegenwoordig steeds vaker hard. Ben jij ook zo’n jonger hardloper? Kies niet voor je oude gympen, maar trek goede hardloopschoenen aan. Hardloopschoenen zijn de basis van je outfit. Samen met een goede trainingsopbouw verklein je de kans op blessures. Lees meer...

1-24 van 80

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

1-24 van 80

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

De juiste hardloopschoenen

Je wilt natuurlijk dat de hardloopschoenen goed bij je outfit passen. Dat moet goedkomen, want er zijn veel verschillende modellen hardloopschoenen in allerlei trendy kleuren. Maar wat ook erg belangrijk is om op te letten is of de schoen de juiste ondersteuning biedt aan je voeten. Je keuze is afhankelijk van de ondergrond waar jij op gaat hardlopen en het type voet dat je hebt.

Op welke ondergrond loop je hard?

Je hebt besloten om te gaan hardlopen. Heb je ook al bedacht op welke ondergrond? Is dat op de weg, in het bos of op een speciale hardloopbaan? Er zit een verschil tussen hardloopschoenen voor verharde wegen en hardloopschoenen voor onverharde wegen, zoals het bos, strand of in de duinen. Loop je hard over verharde wegen, dan heb je hardloopschoenen nodig die veel demping bieden. Voor hardlopen over onverharde wegen zijn er de trail hardloopschoenen. Deze schoenen bieden minder demping, maar veel meer grip, zodat je niet snel uitglijdt op gladde, modderige paden. Trek trail hardloopschoenen niet aan als je op een verharde weg gaat hardlopen. Je hebt dan te weinig demping en je hebt kans dat er klachten gaan ontstaan.

Soort voeten

Naast de ondergrond is het ook belangrijk om te welk type voeten je hebt. Dat kun je op de volgende manier bepalen: ga met natte voeten op een krant staan en bekijk daarna je voetafdruk. De volgende voetafdrukken komen voor:

Normale voet
Bij de normale voetafdruk zie je de hak, de boog en de bal van je voet op de voetafdruk staan. Neutrale hardloopschoenen zijn geschikt voor hardlopers met dit voettype.
Platvoet
Een verzakte voet is te herkennen aan een hele brede voetafdruk. Ook bij dit type voet kan je het beste neutrale hardloopschoenen dragen. Ga dan wel voor neutrale hardloopschoenen die veel ondersteuning bieden. In de productomschrijvingen is te lezen welke mate van ondersteuning de schoenen bieden.
Holle voet
Bij een holle voet zie je alleen de bal en de hak van je voet, de boog van je voet zie je niet. We raden dan ook neutrale hardloopschoenen aan, maar wel met veel demping. In de productomschrijvingen is te lezen welke mate van demping de schoenen bieden.
Knikvoet
De knikvoet heeft wat weg van de normale voet, er ontbreekt alleen een gedeelte van de boog in de voetafdruk. Dit type voet knikt naar binnen toe. Neutrale hardloopschoenen zijn dan minder geschikt, omdat er te veel druk op je schenen en knieën komt te staan. Kies bij dit type voet voor overpronerende hardloopschoenen. Deze schoenen gaan de kanteling tegen, zodat je goed recht op je voeten loopt.

Heb je al hardloopschoenen en wil je deze gaan vervangen, dan kun je ook kijken naar de zool van je oude hardloopschoenen in plaats van het trucje met de krant. Zijn de schoenen recht afgesleten, dan heb je een neutrale voet. Zijn de schoenen voornamelijk versleten aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel, dan heb je overpronerende voeten.

Wedstrijd of training

Tot slot is er ook nog een onderscheid te maken tussen trainingsschoenen en wedstrijdschoenen. Wedstrijdschoenen zijn lichter en hebben een dunnere zool. Je kan daardoor langer en sneller lopen op deze schoenen, maar ze bieden minder ondersteuning. Trainingsschoenen zijn wat zwaarder en bieden meer demping.

Wij raden je aan wedstrijdschoenen echt alleen te gebruiken voor wedstrijden. Door de mindere demping zijn deze schoenen niet geschikt voor trainingen. Ook slijten wedstrijdhardloopschoenen sneller.

Veters strikken

Om te voorkomen dat je voeten gaan schuiven in de hardloopschoenen, is er een speciale manier om je veters te strikken. De meeste hardloopschoenen hebben een extra gaatje achter het bovenste gaatje. Dit gaatje kun je gebruiken voor het stevig strikken van je veters.
  • Rijg de rechter veter van bovenaf door het rechter gaatje, doe hetzelfde aan de linker kant. Er ontstaat een lusje aan beide kanten
  • Steek nu de rechter veter door het linker lusje en de linker veter door het rechter lusje
  • Trek de veters aan en strik ze nu op de gewone manier.

  • Op tijd vervangen

    Hardloopschoenen slijten. Na verloop van tijd neemt de demping af. Ook wanneer je niet op de schoenen loopt, drogen de gellagen langzaamaan uit. De demping neemt af en de kans op blessures wordt groter. Gemiddeld kan je zo’n 1000 tot 1200 kilometer op de schoenen hardlopen. Draag je de schoenen niet of weinig? Houdt dan in je achterhoofd dat de gellagen na 2 jaar uitgedroogd zijn en niet meer de gewenste demping bieden. Blijf niet te lang doorlopen en vervang op tijd je hardloopschoenen.

    Tips

    Neem muziek mee tijdens het hardlopen. Dat geeft energie en zorgt dat je het hardlopen langer volhoudt. Zorg voor een goede warming-up. Bouw de afstand en het tempo rustig op. In combinatie met de juiste outfit verklein je de kans op blessures.
    Pas je schoenen in de namiddag. Je voeten zetten uit in de loop van de dag. Trek de sokken aan tijdens het passen die je ook aantrekt tijdens het hardlopen. Zo krijg je een goed beeld hoe de schoenen zitten.

    Heb je nog vragen over hardloopschoenen? Stel ze gerust aan onze klantenservice.