Header USP's
Retourneren  Gratis retourneren Bedenktijd  14 dagen bedenktijd Levering  Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis* Korting  Altijd topmerken met korting

Hardloopschoenen voor dames

Als je gaat hardlopen, zijn de juiste hardloopschoenen de basis van je outfit. Trek je gewoon een paar schoenen uit de kast, dan is de kans op blessures heel groot doordat deze niet de juiste ondersteuning bieden. Afhankelijk van het type voet en de type ondergrond kies je de juiste hardloopschoenen. Lees meer...

1-24 van 228

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

1-24 van 228

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Kies de juiste hardloopschoenen

Waarschijnlijk wil je hardloopschoenen die goed bij de rest van je hardloopoutfit passen. Dat moet lukken, want het aanbod is groot. Van groter belang is dat de hardloopschoenen functioneel zijn. Het type ondergrond en het type voet dat je hebt zijn bepalend voor het soort hardloopschoenen waar jij het best voor kunt kiezen.

De ondergrond

Loop jij vooral hard op verharde paden of juist op onverharde paden zoals over het strand, in de bossen of in de bergen? Hardloopschoenen die geschikt zijn voor verharde paden bieden meer demping dan hardloopschoenen die geschikt zijn voor onverharde paden.

Op een verhard pad krijgen je gewrichten meer te verduren dan op een onverhard pad. Op een verhard pad komt ongeveer 3 a 5 keer je lichaamsgewicht per stap op je gewrichten terecht. Je hebt daarom meer demping in je hardloopschoen nodig dan op een onverhard pad, waar de gewrichten per stap veel minder worden belast.

Speciale trail hardloopschoenen zijn geschikt voor hardlopen op onverharde paden. Dit zijn hardloopschoenen die minder demping bieden dan standaard hardloopschoenen. Trail hardloopschoenen bieden daarentegen meer grip. Deze hardloopschoenen zijn niet geschikt voor hardlopen over verharde paden, omdat de schoenen minder demping bieden en de kans op blessures dan groter wordt.

Welk type voet heb je?

Hardloopschoenen zijn er in verschillende modellen. Welk model geschikt is, hangt ook af van het type voet dat je hebt. Je kunt normale voeten, platvoeten, holle voeten of knikvoeten hebben. Aan de hand van het type voet kun je bepalen of je neutrale-, of antipronerende hardloopschoenen nodig hebt. Bij sommige lopers kantelt de voet naar binnen of naar buiten tijdens het lopen, dit kan voor nare blessures zorgen. Antipronerende schoenen bieden ondersteuning voor deze lopers en zorgen dat de kanteling voorkomen wordt.

Mocht je nog niet weten welk type voet je hebt, dan kan je hier eenvoudig achter komen. Hiervoor heb je een kom water en een oude krant nodig. Doe je voeten in de kom water en laat ze daarna even uitdruppelen. Ga vervolgens in je normale houding op de krant staan. Daarna stap je weer van de krant af en kun je je voetafdruk bekijken. Er zijn 4 verschillende soorten voetafdrukken te onderscheiden.

Normale voet
Bij deze voetafdruk zie je zowel de hak, de boog als de bal van je voet. Neutrale hardloopschoenen passen het beste bij dit type voet. Deze hardloopschoenen verkleinen de kans op blessures en zitten het meest comfortabel. In de productomschrijvingen staat aangegeven voor welk type voet de hardloopschoenen geschikt zijn.
Platvoet
Is er een hele brede voetafdruk zichtbaar op de krant? Dan heb je een platvoet, ook wel bekend als de verzakte voet. Neutrale hardloopschoenen zijn ook voor dit type voet de beste optie. Wel heb je veel ondersteuning nodig, dus kies een neutrale hardloopschoen met veel ondersteuning. In de productomschrijvingen kan je lezen of de hardloopschoenen veel ondersteuning bieden.
Holle voet
Als je alleen de bal en de hak van je voet ziet, heb je een holvoet. Je ziet de boog van je voet niet op de afdruk. Neutrale hardloopschoenen zijn ook voor dit type voet het meest geschikt. Dit moeten dan wel neutrale hardloopschoenen zijn met veel demping. In de productomschrijvingen kan je lezen of de hardloopschoenen veel demping hebben.
Knikvoet
De knikvoet is grotendeels hetzelfde als de normale voet, maar er ontbreekt een gedeelte van de boog in de voetafdruk. De knikvoet knikt naar binnen toe tijdens het hardlopen. Heb je dit type voeten en trek je neutrale hardloopschoenen aan, dan komt er te veel druk op je schenen en knieën te staan. Dit wordt ook wel overpronatie genoemd. Heb je knikvoeten, dan kan je het beste antipronatie hardloopschoenen aantrekken. Je verkleint dan de kans op blessures. Door het dragen van antipronatie hardloopschoenen, wordt de knik naar binnen opgeheven. Je gaat daardoor goed recht op je voeten lopen.

Je kan ook aan je oude hardloopschoenen zien wat voor voettype je hebt. Als de schoenen netjes recht zijn afgesleten, dan heb je een neutrale voet. Heb je een overpronerende voet, dan zijn de schoenen versleten aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel.

Wedstrijd- of trainingsschoenen

Tot slot is er een verschil tussen wedstrijdhardloopschoenen en trainingshardloopschoenen. Wedstrijdhardloopschoenen bieden minder demping en zijn lichter dan trainingshardloopschoenen. Ook is de zool van wedstrijdhardloopschoenen dunner. Op deze schoenen kun je langer en op hoger tempo lopen, omdat deze lichter zijn en het lopen hierop dus minder energie kost. Let er wel op dat wedstrijdhardloopschoenen minder demping en ondersteuning bieden, waardoor deze niet geschikt zijn als trainingsschoenen.

Het strikken van de veters

Je kunt je veters op een bepaalde manier strikken om verschuiving van je voeten in de hardloopschoenen te voorkomen. De meeste hardloopschoenen hebben een extra gaatje achter het bovenste gaatje. Bij het strikken van je veters heb je dit gaatje nodig:
  • Rijg de rechter veter van bovenaf door het rechter gaatje. Doe hetzelfde aan de linkerkant. Aan beide kanten ontstaat er een lusje.
  • Steek nu de rechter veter door het linker lusje en de linker veter door het rechter lusje.
  • Trek de veters aan en strik ze nu op de gewone manier.

  • Bijna alle hardlopers ervaren deze manier van veters strikken als prettig. Voor hardlopers met het type platvoet is deze manier zeker aan te raden.

    Techniek

    Bepaalde merken passen speciale technieken toe waardoor de hardloopschoenen een extra dimensie krijgen. Het merk Saucony bijvoorbeeld past de SRC-technologie toe. Deze technologie wordt verwerkt in de hak en staat voor Super Rebound Compound, wat extra schokdemping biedt en een eerste aanzet tot een soepele afwikkeling. Brooks past de 3D Fit Print technologie toe, welke de pasvorm verbetert.

    Het is belangrijk dat de hardloopschoenen goed kunnen ventileren. Daarom moeten de schoenen van ademend materiaal gemaakt zijn.

    Levensduur

    Het is belangrijk om je hardloopschoenen op tijd te vervangen. Meestal zijn je schoenen na ongeveer 1000 tot 1200 kilometer toe aan vervanging. Naar mate je veel op de schoenen hebt gelopen neemt de demping van de schoen af. Loop je te lang door, dan wordt de kans op het krijgen van blessures groter. Ook wanneer je weinig loopt, slijten je hardloopschoenen. De gellagen drogen uit en de schoenen verliezen hun demping. Hierdoor neemt ook de kans op blessures toe. Vervang de schoenen in dit geval na 2 jaar.

    Tips

    Kijk in de bijbehorende maattabel voor de juiste maat. Dit kan per merk verschillend zijn.

    Heb je vragen? Stel ze gerust aan onze klantenservice!