Header USP's
Retourneren  Gratis retourneren Bedenktijd  14 dagen bedenktijd Levering  Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis* Korting  Altijd topmerken met korting

Hardloopschoenen voor heren

Hardloopschoenen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je hardloopoutfit. Door het dragen van de juiste hardloopschoenen vergroot je je hardloopprestaties en verklein je de kans op blessures. Het type voet en het type ondergrond bepalen welke schoenen je nodig hebt. Lees meer...

1-24 van 161

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

1-24 van 161

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

De juiste hardloopschoenen

Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden als je hardloopschoenen gaat aanschaffen. Dit heeft te maken met de ondergrond waar je op hard gaat lopen en het type voet dat je hebt.

Type ondergrond

Om te kunnen bepalen welke hardloopschoenen jij nodig hebt, is het handig om te weten op welke ondergronden jij van plan bent te gaan lopen. Hardloopschoenen die geschikt zijn voor onverharde ondergronden bieden minder demping dan hardloopschoenen voor verharde ondergronden. Ga je hardlopen op een verharde ondergrond, dan komt er ongeveer 3 a 5 keer je lichaamsgewicht op je gewrichten terecht per stap en heb je dus schoenen nodig met veel demping, zodat de klappen op de juiste manier opgevangen worden.

Voor het hardlopen over onverharde paden zijn er de speciale trail hardloopschoenen. Deze schoenen bieden minder demping, maar je hebt daarentegen wel meer grip. Trail hardloopschoenen zijn niet geschikt voor de gewone weg. Ze bieden voor op deze ondergrond onvoldoende demping waardoor de kans op blessures toeneemt.

Type voet

Hardloopschoenen zijn te onderscheiden in neutraal en ondersteunend. Om te kunnen bepalen welke schoenen jij nodig hebt, moet je eerst weten welk type voet jij hebt. Stap met natte voeten op een krant en bekijk je afdruk om te achter jouw voettype te komen. Er zijn vier verschillende voetafdrukken:
Normale voet
Bij dit type voetafdruk zie je zowel de hak, de boog als de bal van je voet. Bij dit type voet raden we neutrale hardloopschoenen aan. Deze hardloopschoenen zitten voor dit type voet het meest comfortabel en verkleinen de kans op blessures. Bij iedere hardloopschoen op onze website staat aangegeven welk type schoen het betreft.
Platvoet
Zie je een hele brede voetafdruk, dan heb je een platvoet, ook wel bekend als de verzakte voet. Ook bij dit type voet raden we aan om op neutrale hardloopschoenen te lopen. Je moet dan wel een neutrale hardloopschoen hebben die veel ondersteuning geeft. In de productomschrijvingen kan je lezen welke ondersteuning de hardloopschoenen bieden.
Holle voet
Zie je alleen de bal en de hak van je voet, dan heb je een holvoet. De boog van je voet zie je niet op de afdruk. Ook bij dit type voet raden we neutrale hardloopschoenen aan. Kies voor een schoen met veel demping om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. In de productomschrijvingen staat beschreven of de schoenen veel demping bevatten.
Knikvoet
De knikvoet lijkt op de normale voet, maar er ontbreekt een gedeelte van de boog in de voetafdruk. Tijdens het hardlopen knikt dit type voet naar binnen toe. Trek je neutrale hardloopschoenen aan, dan komt er te veel druk op je schenen en knieën te staan. Dit wordt ook wel overpronatie genoemd. We raden je daarom aan te kiezen voor een ondersteunende schoen die deze kanteling tegengaat. Door het dragen van deze hardloopschoenen verklein je de kans op blessures. De antipronatie hardloopschoenen zorgen dat de knik naar binnen wordt opgeheven, zodat je goed recht op je voeten loopt.

Je kan ook aan je oude hardloopschoenen zien welk type schoenen je het beste kan gebruiken. Zijn de schoenen netjes recht afgesleten, dan heb je een neutrale voet. Hebben de schoenen slijtage aan de binnenkant van de voorvoet en aan de buitenkant van de hiel, dan heb je een overpronerende voet.

Wedstrijd- versus trainingsschoenen

Er is ook nog een onderscheid te maken tussen wedstrijdschoenen en trainingsschoenen. Trainingsschoenen zijn wat zwaarder dan wedstrijdschoenen en bieden meer demping. Wedstrijdschoenen zijn een stuk lichter en hebben een dunnere zool dan trainingsschoenen. Doordat de wedstrijdschoenen lichter zijn, kost het minder energie om hier op te lopen en houd je het langer vol. Doordat ze minder demping bieden raden wij sterk af om deze schoenen ook als trainingsschoenen te gebruiken. Daarnaast slijten deze schoenen sneller dus als je er veel op traint zijn deze snel aan vervanging toe.

Veters strikken

Voorkom verschuiving van je voeten door je schoenen op de volgende manier te strikken:
  • Bijna alle hardloopschoenen hebben een extra gaatje achter het bovenste gaatje, dit gaatje heb je nodig bij het strikken van je veters.
  • Rijg de rechter veter van bovenaf door het rechter gaatje, doe hetzelfde aan de linker kant. Er ontstaat een lusje aan beide kanten.
  • Steek nu de rechter veter door het linker lusje en de linker veter door het rechter lusje.
  • Trek de veters aan en strik ze nu op de gewone manier

  • Vooral voor mensen met het type platvoet is deze manier van veters strikken aan te raden, maar over het algemeen ervaren alle hardlopers deze manier van strikken als prettig.

    Materiaal en techniek

    Belangrijk is dat de hardloopschoenen gemaakt zijn van ademend materiaal, zodat deze goed ventileren. Waar je verder op kunt letten is of de merken een speciale techniek hebben toegepast. Mizuno bijvoorbeeld past de innovatieve Wave technologie toe, welke veel demping en stabiliteit biedt. De SmoothRide Touch technologie in de zool zorgt voor een natuurlijke en gecontroleerde afwikkeling van de voet. Het merk Brooks past de 3D Fit Print technologie toe. Deze techniek verbetert de pasvorm.

    Vervanging

    Loop niet te lang door op je hardloopschoenen. Vervanging is vaak nodig na zo’n 1000 tot 1200 kilometer. Blijf je te lang doorlopen op je oude hardloopschoenen, dan neemt de kans op blessures toe omdat de demping, naar mate je de schoenen langer draagt, afneemt. Houd er rekening mee dat de gellagen van de hardloopschoenen ook uitdrogen als er weinig of niet op gelopen wordt. De schoenen verliezen dan hun demping, waardoor de kans op blessures ook toeneemt.

    Tips

    Per merk kunnen de schoenen anders vallen. Check daarom de bijbehorende maattabel.

    Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan onze klantenservice!