Wandelen

Wandelen is goed voor lichaam en geest! Sommige mensen wandelen recreatief en andere wandelaars zijn in training voor een wandeltocht. Maar wat heb je allemaal precies nodig als je een mooie wandeling gaat maken? Lees meer...

Producten 49-72 van 1681

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Producten 49-72 van 1681

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Is wandelen gezond?

Doordat wandelen een sport is met weinig risico’s, heeft het heel veel voordelen! Wandelen is namelijk op veel vlakken goed voor je gezondheid, het is goed voor je spieren, botten, hart, bloedvaten, longen en hersenen!

Het is natuurlijk geen geheim dat je spieren en botten sterker worden van beweging, maar wist je ook dat het kraakbeen bij de gewrichten goed blijft door regelmatig een wandeling te maken? En dagelijks een half uur wandelen is ook nog eens heel goed voor je conditie! Juist daarom is wandelen ook heel goed voor oudere mensen.

Ook is een wandeling de uitgelezen mogelijkheid om frisse lucht tot je te nemen, wat uiteraard goed is voor de longen. Als je als een half uur per dag loopt ben je al aardig goed op weg, je lichaam maakt namelijk tijdens het wandelen endorfine aan waardoor je vrolijker wordt en meer energie krijgt.

Wat heb je nodig om te wandelen?

Wandelkleding

Ben je van plan om lekker een stuk te gaan wandelen? Kleed je dan ook goed aan in fijne en comfortabele wandelkleding! Niets vervelender dan dat je broek afzakt of je jas die net wat te strak zit, daar wil je helemaal niet mee bezig zijn tijdens het wandelen. Het weer buiten speelt ook een grote rol bij het kiezen van de juiste wandelkleding. Als je van plant bent om te wandelen als het buiten koud is, raden we je aan te werken met verschillende lagen. De onderste laag is vaak in de vorm van thermokleding, gevolgd door een tussenlaag zoals een fleecevest zodat jouw lichaamswarmte kan worden opgeslagen en het transpiratievocht verder wordt afgevoerd. Wat ook bij de tussenlaag hoort is jouw wandelbroek, het is belangrijk dat je een broek draagt die licht aanvoelt en sneldrogend is. De laatste laag is de buitenlaag en is de outdoor jas, oftewel een regen- of softshell jas. Is het een warme zonnige dag? Dan hoef je niet alle lagen te dragen, een strakker wandelshirt en wandelshort zijn dan al voldoende.

Wandelschoenen

Een mooie wandeling is lang zo mooi niet meer als je last krijgt van je voeten, daarom raden wij echt aan om goede wandelschoenen aan te schaffen. Het is belangrijk dat je goede grip hebt waardoor je niet uitglijdt en voldoende demping zodat je gewrichten weinig klappen op hoeven te vangen. Afhankelijk van de ondergrond waarop je loopt en wat voor type wandelaar je bent heb je bij Plutosport.nl de keuze uit verschillende soorten wandelschoenen. Ga je bijvoorbeeld in een bergachtig gebied wandelen, dan kun je beter voor hoge wandelschoenen kiezen. Ben je meer iemand die veel in Nederland wandelt, dan heb je voldoende aan lage wandelschoenen. Wat veel mensen vergeten is het kopen van goede wandelsokken. Het laatste wat je wilt is dat je onderweg moet stoppen omdat je blaren op je voeten hebt!

Wandelaccessoires

Naast het dragen van de juiste wandelkleding en wandelschoenen kunnen bepaalde accessoires ook erg goed van pas komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wandeltas, zodat je alles bij de hand hebt tijdens jouw wandeling? Naast de wandeltas is er nog meer accessoires op Plutosport.nl te vinden:

  • Van wandelen krijg je dorst en dus is het slim om tijdens het wandelen een goedgevulde drinkfles mee te nemen.
  • Bij een zonnige dag is het aan te raden altijd je hoofd goed te beschermen, dit kan door middel van een outdoor pet.
  • Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gaat wandelen in temperaturen onder het vriespunt, draag dan een speciale nekwarmer zodat er geen kou bij je nek kan komen!

Tips

Slecht weer bestaat niet, een slechte voorbereiding bestaat wel! Kijk voor aanvang van de wandeling eerst naar het weerbericht en tref de juiste voorbereidingen.

Stippel een leuke route uit van ongeveer 2,5 á 3km en wandel deze iedere dag. Zo pak je iedere dag je ontspanning en voldoe je aan de aanbevolen 30 minuten beweging per dag.

Ondertussen op het blog:
- Wandel je gezond met deze tips
- Kies de perfecte wandelschoenen
- Wandelen versus hardlopen
- Slecht weer bestaat niet, slechte regenkleding wel…